Kilometrul zero şi Mickey Mouse

V-am promis de la început că voi încerca să vorbesc despre “imagini” ale locului nostru (vezi titlul blogului🙂 ). Aztăzi mi-a picat în braţe un text despre Disney World. Ce legătură au? Ia să vedem.

Textul de numeşte “Învăţând de la Disney World” şi este scris de Sharon Zukin. M-a prins din primul paragraf pentru că autoarea descrie locul astfel:

“Este un spaţiu (deci nu doar un loc), ce transcede diferenţe etnice, de clasa sau regiune ce aparţine culturii unul public naţional şi se bazează pe estetizarea diferenţelor şi controlul fricii. […] Lumea  lui Disney este de neevadat. Este alteregoul şi fantezia colectivă a societăţii americane, sursa multor dintre miturile noastre şi a stimei de sine.”

Mi-a sunat oarecum familiar aşa că am continuat.

Cea mai importantă idee şi care mi-a plăcut cel mai mult este următoarea:

Disney World dovedeşte că teoria cum că producţia, mai degrabă decât cultura, este motorul ce susţine economia, este falsă.

Motivele pentru care cultura este o parte vitală a economiei este vizibilă prin fenomenul Disney World deoarece  este o lume ce trăieşte economic din produse culturale. Ele nu sunt doar abstracte. Este un oraş , cu toate aspectele sale, de la culesul gunoiului până la un sistem monetar, ce a fost construit pe baza unor valori simple, exemplificate vizual extrem de coerent. Pentru un public de clasă medie ce a fugit spre suburbii.

Disney World a început să fie recunoscut ca o reorganizare vizuală, dar şi a spaţiului culturii publice. Afişările lui fac memoria socială vizibilă şi este o modalitate de a stabili identitatea colectivă printr-un mod ce se bazează strict pe piaţă. Este produsul unei corporaţii, face profit.

Dacă întoarcem jucăria pe altă faţă, asta a dovedit şi criza economică. Cultura colectivă a dus la moduri foarte diferite de reacţie la criză şi, evident, la rezultate foarte diferite.

Această relaţie cu economia mă intereseză acum pentru a sublinia cât de important ar fi un loc asemănător pentru noi şi cât de legate sunt lucrurile.

Să ne întoarcem pe meleagurile mioritice. Este lesne de înţeles că Piaţa Universităţii există în memoria colectivă, face parte din spaţiile noastre publice cu o cultură a lor aproape, o sursă de mituri şi imagini despre noi înşine. Nu e Disney World. E ceva mai serios.Este locul unde naţiunea a ieşit in stradă pentru a schimba ceva. Aici piramida s-a inversat. 

Ce este fascinant la locuri de genul acesta este faptul că noi “trăim experienţa  locului” prin observarea celorlalte persoane ce trăiesc experienţa de a ne observa pe noi şi tot aşa.

Cred că în România sistemul este un pic defect. Pe sistemul “Conu Leonida faţă cu reacţiunea” , mi se pare că noi nu am reuşit să compresăm şi să condensăm narativitatea locului sau paleta simbolurilor ce o reprezintă. Încă văd oameni ce cred că golaniada a fost chiar cu golani ce trebuiau măturaţi, la fel de des ca cei care cred că a fost un protest anticomunist sublim ce a dus la consecinţe sângeroase. Unii oameni cred că revoluţia a fost făcută de americani, alţii de ruşi, alţii că a fost un moment pur democratic.

Coerenţa vizuală a întregului oraş lipseşte şi ea cu desăvârşire. Practic, parcă nu am stabilit nimic.

Eu văd un moment de tranziţie vizuală şi de identitate a spaţiului de la kilometrul zero. Cred că e timpul ca ceva să fie  într-un fel. Unul. Unul din ele.

Disney World îl are pe Mikey Mouse. Noi îi avem pe Ceauşescu şi pe Băsescu. Oraşul ne arată asta.

Comments
4 Responses to “Kilometrul zero şi Mickey Mouse”
  1. 1singur says:

    am inchis cateva tab-uri cu review-uri la diverse jocuri video, si cand am ajuns aici si-am vazut poza, prima reactie a fost “ioi ce grafica bestiala!!!” :)))

  2. Tipul din poza de jos, cu sapca-n cap si pantalonii suflecati, care sta pe scari cu pancarta atarnata de gat, joaca rolul lui Goofy cumva?😀

Lasă-mi un comentariu! :)

